ایرانخودرو واقعا داره ضرر میکنه یا نه ادای ضرر دهنده ها رو در میاره تا کسی باهاش کار نداشته باشه و از رانت ها استفاده کنه ؟!
سالهاست ایرانخودرو میگه ما روی تولید هر ماشین داریم ضرر میکنیم. اونا میگن ما که ماشین رو به قیمت آزاد نمیفروشیم، قیمت ما سرکوب شده است، اما باید نهادههای تولید رو به قیمت آزاد بخریم. در نتیجه روی تولید هر ماشین داریم ضرر میکنیم. اما چرا مثل هر شرکت زیانده دیگهای، کار رو تعطیل نمیکنن و به تولید زیان اصرار دارن؟
ایران خودرو بیشتر از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته داره! یعنی ۲ میلیارد دلار. ارزش شرکت میتسوبیشی ۴ میلیارد، مزدا ۷ میلیارد و استون مارتین ۱.۷ میلیارد دلاره. سوال اینه که ایران خودرو چه گلی به سر کی میزنه که الان زیان انباشتهش با ارزش بازار برندهای مطرح رقابت میکنه؟
طبق گزارش خود شرکت، ایران خودرو نزدیک به ۱۶ هزار کارمند داره. نیسان با تولید ۳.۲ میلیون دستگاه خودرو، ۲۳ هزار نفر کارمند داره. تولید تمام خودروهای سنگین و سواری ایران خودرو حدود ۶۰۰ هزار دستگاهه. طبق فرمول بهرهوری خودروسازها، ایران خودرو ۱۲ هزار نفر نیروی مازاد داره. اما این نیروها چقدر دارن حقوق میگیرن؟
این شرکت در ۹ ماهه نخست سال، ۱۳ هزار میلیارد تومان دستمزد پرداخت کرده. با یه تقسیم ساده متوجه میشیم که حقوق میانگین در این شرکت ماهانه ۹۲ میلیون تومن بوده. اما آیا در واقعیت کارمندی بوده که بالای حتی ۳۰ تومن حقوق گرفته باشه؟ بعیده. کی توی ایران داره حقوق ۹۰ تومنی میگیره که کارگر بدبخت یه شرکت زیانده بگیره؟ زیانی که داره از جیب مردم میره. پس قضیه چیه؟
تنها توضیح منطقی میتونه این باشه که یک عده معدود حقوق چنان بالایی گرفته باشن، که میانگین دستمزد چند برابر شده باشه. عدهای که احتمالا در بخش نیروی مازاد بودن و نقشی در تولید بازی نمیکردن. کسایی که خون ما رو کردن تو شیشه و جون ما رو گذاشتن کف دستمون.
اگر توضیح منطقی دیگه ای به ذهنتون میرسه، بگید.