پارس‌فارس

سازمان هواشناسی کشور با صدور هشداری از بارش باران و برف، وزش باد شدید و کاهش نسبی دما طی دو روز آینده در ۲۹ استان کشور خبر داد و نسبت به تشدید فعالیت سامانه بارشی در ۸ استان هشدار نارنجی صادر و آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی را توصیه کرد.

سازمان هواشناسی کشور در هشدار سطح زرد خود از فعالیت دو سامانه بارشی و افزایش گرادیان فشاری طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری (۲۱ و ۲۲ اسفند ماه) خبر داد.

روز دوشنبه بر اثر فعالیت سامانه بارشی در استان‌های خوزستان، ایلام، لرستان، فارس، بوشهر، نیمه غربی و شمال کرمان، خراسان جنوبی، یزد، اصفهان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، گلستان، مازندران، گیلان، نیمه شرقی و شمال سمنان، همدان، کرمانشاه، مرکزی، قم، قزوین، تهران، البرز، زنجان، کردستان و جنوب استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل بارش باران، رعدوبرق، وزش باد شدید، در ارتفاعات و مناطق سردسیر بارش برف، کاهش نسبی دما، احتمال بهمن و در گردنه‌ها کولاک برف و پدیده مه پیش‌بینی شده است.

روز سه‌شنبه نیز در استان‌های کرمان، شمال سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب فارس، یزد، شرق اصفهان، خراسان شمالی، شرق و شمال سمنان، گیلان، مازندران و گلستان همین شرایط رخ خواهد داد.

کانال پارس‌فارس در تلگرام

توصیه بر آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی

سازمان هواشناسی نسبت به احتمال آب‌گرفتگی معابر عمومی، جاری شدن روان آب، مه، وزش باد شدید، کولاک برف، لغزندگی و کاهش دید در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، خسارت به سازه‌های موقت، در جنوب خسارت به محصولات کشاورزی، آسیب به ماشین‌آلات کشاورزی و آسیب به نهال و درختان آسیب‌پذیر هشدار داده است.

همچنین پرهیز از سفرهای غیر ضروری به ویژه در گردنه‌های برف‌گیر و مجهز بودن خودروها به وسایل زمستانی در مناطق سردسیر، عدم توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، خودداری از فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابه‌جایی عشایر، پرهیز از فعالیت‌های عمرانی، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، آمادگی راهداری جهت برف‌روبی در گردنه‌ها، انتقال محصولات و ماشین‌آلات کشاورزی به مکان‌های مسقف توصیه شده است.

By شاهین انصافی

خبرنگار اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *