پنجشنبه، ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰
May 13, 2021
  جستجو

سرويس اشتراک ويديو ‎آیا میدانستید با پیوستن به کاربران افتخارى پارس فارس می توانید مطلب منتشر کنید و همه بازديد هايتان را به پول تبديل كنيد ؟

همین الان به ما بپیوندید و کسب درآمدتونو شروع کنید !


روزه داری و کرونا1

۱ اردیبهشت ۱۴۰۰       ۱۶:۰۵       14470/139171     
شهره ماهی صفت: با توجه به اینکه از جمله فرایض دینی ما مسلمانان روزه داری در ماه مبارک رمضان می باشد ؛ افزایش دانستنی ها و آگاهی های ضروری در خصوص رژیم غذایی متفاوت در ایام روزه داری دارای اهمیت بسیار می باشد و ازآنجاییکه کرونا با هرنوع و جهش اعم از ساده و یا اصطلاحا انگلیسی بیمار را در شرایط خاص ضعف و درگیری های جسمی و همچنین روحی می نماید ؛ توصیه بر نگرفتن روزه در رسانه ها ی جمعی مورد توجه می باشد ؛یعنی بویژه  بیماران مبتلا به کرونا نباید روزه بگیرند و بهبود یافتگانی که توانایی بدنی خود را به دست آورده‌اند با اجازه پزشک معالج می‌توانند روزه بگیرند.

 

همچنین  کسانی که هنوز در دوران نقاهت بیماری هستند چون ریز مغذی بدنشان در سطح مطلوبی نیست و حدود پنج تا ۱۰ درصد وزن خود را از دست داده‌اند، کم اشتها شده و احساس ضعف دارند و بدن آنها با کم آبی مواجه است، روزه‌داری توصیه نمی‌شود.

و به گفته متخصصان این امر ؛ خودداری از مصرف غذاهای سنگین مانند آش گوشت غلیظ، ماکارونی و سوسیس که هضم آن دشوار است، محدود کردن مصرف غذاهای پرچرب و یا سرخ کرده، انواع فست فودها و غذاهای آماده فرآوری شده و  ترشی‌ها و سرکه که سبب خشکی دستگاه تنفس و تحریک آن می‌شوند از جمله این موارد  می باشد..

همچنین مصرف نمک، کنسروها، مصرف شیر و لبنیات که ایجاد موکوس در دستگاه تنفسی می‌کنند، رب گوجه، فلفل، انواع سس‌های تند، محدود کردن مصرف مواد شیرین و شیرینی، آبمیوه‌های صنعتی، نوشابه‌های گازدار، شکر، مربا و قند، نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های محرک مانند قهوه، چای غلیظ، نسکافه و یا شکلات تلخ، مصرف زیاد سیر و زنجبیل برای افرادی که در دوران نقاهت بیماری کرونا قرار دارند،  توصیه نمی‌شود.

و می بایست با رعایت تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه و با استفاده از گروه‌های غذایی و جایگزین‌های آنها، انرژی، پروتیین و ریزمغذی های مورد نیاز برای بهبود عملکرد سیستم دفاعی بدن تامین می شود.

و تاکید شده است که در صورت رعایت نکردن اصول تغذیه صحیح در وعده سحر، افطار و یا حذف یکی از وعده ها به ویژه سحری، موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن شده و احتمال ابتلا به بیماری کرونا را افزایش می دهد.لذا پیروی از یک برنامه غذایی صحیح در ایام ماه مبارک رمضان با توجه به شرایط همه‌گیری کرونا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و  برخی نکات مهم تغدیه‌ای جهت ارتقای سلامت از سوی خانواده‌ها باید رعایت شود.

از طرفی برابر گزارش اخیر سازمات بهداشت جهانی هیچ مطالعه‌ای مبنی بر خطر روزه‌داری و افزایش ابتلاء به بیماری کرونا دیده نشده است‌ لذا همه افراد سالم با رعایت موارد بهداشتی و تغذیه‌ای می‌توانند روزه بگیرند؛ اما به هر حال داشتن یک رژیم صحیح غذایی برای افراد سالم نیز بسیار ضروری برای عبور از بحران کرونایی در ایام روزه داری ماه مبارک رمضان می باشد..

با رعایت تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه و استفاده از گروه‌های غذایی اصلی (گروه نان و غلات، میوه‌ها، سبزی‌ها، شیر و لبنیات، گوشت و تخم مرغ و حبوبات و مغزها) و جایگزین‌های آنها، انرژی، پروتئین و ریزمغذی‌های مورد نیاز بدن برای بهبود عملکرد سیستم دفاعی بدن تأمین می‌شود

مصرف غذاهای چرب و شور، انواع تنقلات شور، انواع کنسروها، سوسیس، کالباس و سایر فست فودها سبب تضعیف سیستم ایمنی و ایجاد تشنگی می شود لذا به جای نمک از سبزی‌های خشک و معطر و محلی برای طعم دار کردن غذا استفاده شود.

محدود کردن مصرف نمک در وعده های افطار، شام و سحر در این دوران بسیار مهم و کمک کننده است، دریافت اضافه نمک، بدن را مجبور به واکنش نموده و برای جبران آن لازم است آب بیشتری مصرف شود به علاوه در افرادی که مستعد افزایش فشار خون و یا مبتلا به این بیماری هستند باید در این زمینه احتیاط بیشتری نمایند.

 

خرما بهترین ماده غذایی برای تامین تدریجی قند خون می باشد؛ خرما منبع خوبی از مواد مغذی، قند، فیبر و پتاسیم است و در تنظیم قند خون بسیار مفید اســـت لذا در وعده افطار در صورت امکان ۲-۳ عدد خرما مصرف و از خوردن بیش از حد خرما نیز مانند سایر شیرینی ها پرهیز شود.

همچنین مصرف بی رویه بامیه و زولبیا در ماه مبارک رمضان ؛ در شرایطی که پاندومی کرونا سلامت را تهدید می‌کند، مصرف غذاهای شیرین، پرادویه، چرب، بامیه و زولبیا و قند و شکر، به دلیل تحلیل سیستم ایمنی بدن، باید محدود شود.

و مصرف نوشیدنی‌های کافیین‌دار همچون قهوه، نوشابه‌های گازدار، نسکافه و چای پررنگ به علت دفع زیاد آب از بدن و ضعیف کردن سیستم ایمنی فرد برای روزه‌داران توصیه نمی‌شود.

و بطور کلی انتخاب مواد غذایی جایگزین در هر گروه غذایی برای بر طرف نمودن نیازهای تغذیه‌ای شامل آب، املاح، ویتامین‌ها، مواد معدنی، پروتئین و انرژی مورد نیاز بدن افراد روزه دار در سه وعده غذایی (سحر، افطار و شام) ضروری است.

و حتی رعایت اصول صحیح  تغذیه تأثیر مهمی در تقویت سیسیتم ایمنی بدن برای مقابله با عفونت‌ها بخصوص بیماری کرونا دارد.

دقت شود درباره سالمندان و روزه داری توصیه شده است ؛ قدرت سیستم ایمنی و مقاومت در برابر بیماری‌ها با افزایش سن و سالمندی کاهش می‌یابد بنابراین سالمندان اگر روزه می‌گیرند، باید مراقبت بیشتری کنند چون کاهش میزان آب در بدن سالمندان و کاهش قند خون، ممکن است باعث سرگیجه شود و این‌گونه سرگیجه‌ها اگر موجب از حال رفتن و افتادن شود، برای سالمندان خطرآفرین است.

باید توجه داشت که در ساعات روزه داری که در سال جاری مدت آن حدود ۱۶-۱۵ ساعت است، گرسنگی می‌تواند در صورت عدم رعایت اصول تغذیه صحیح در وعده سحر و افطار و یا حذف یکی از وعده‌ها به ویژه وعده سحری، موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن شده و احتمال ابتلاء به بیماری کووید ۱۹ را افزایش دهد؛ همچنین به گفته متخصصان؛  دریافت آهن کافی از منابع غذایی و ویتامین های متنوع  برای تقویت سیستم ایمنی بدن در ایام روزه داری را بسیار توصیه می شود ؛ آهن در منابع گیاهی و منابع حیوانی یافت می‌شود منابع حیوانی عبارتند از گوشت قرمز، مرغ و ماهی حاوی "آهن هم" است و منابع گیاهی شامل انواع سبزی‌ها، ، میوه‌های تازه و خشک شده و غلات کامل «آهن غیر هم» دارند؛ همچنین استفاده روزانه از سبزیجات و حبوبات  مانند نخود، انواع لوبیا، عدس، باقلا، لپه و ماش، مغزها (پسته، گردو، بادام و فندق) جهت ارتقای سیستم ایمنی بدن در این ایام توصیه می‌شود،

 

را اصلاح کرد و  هم از برکات معنوی این ماه بهره بُرد. با رعایت تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه و استفاده از گروه های غذایی اصلی شامل  گروه نان و غلات، گروه میوه ها، گروه سبزی ها، گروه شیر و لبنیات، گروه گوشت و تخم مرغ و گروه حبوبات و مغزها  و جایگزین های آنها، انرژی، پروتئین و ریزمغذی های مورد نیاز بدن برای بهبود عملکرد سیستم دفاعی بدن تامین می شود؛

با رعایت تغذیه صحیح  و مصرف منابع غذایی حاوی ویتامین های A، D، E، C؛ همچنین منابع غذایی حاوی آهن و روی و سدیم برای عملکرد طبیعی سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ لازمند، نگرانی از نظر تضعیف سیستم ایمنی بدن در ایام روزه داری و خطر ابتلا به این بیماری کاهش می یابد.

بنابراین باید توجه کرد که دریافت آهن کافی از منابع غذایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن در ایام روزه داری توصیه می شود. آهن در منابع گیاهی و منابع حیوانی یافت می ‌شود. منابع حیوانی آهن عبارتند از گوشت قرمز، مرغ و ماهی که حاوی "آهن هم" هستند و منابع گیاهی شامل انواع سبزی ها، حبوبات، میوه های تازه و خشک شده و غلات کامل که "آهن غیر هم" دارند. اگر چه تخم مرغ از منابع حیوانی آهن محسوب می شود، اما آهن آن "غیر هم" است. اگر منابع غذایی آهن به همراه غذاهای حاوی ویتامین c مصرف شوند، جذب آهن افزایش می ‌یابد.

 

بنابر اعلام وزارت بهداشت،  مصرف غذاهای غنی از روی(Zn) شامل گوشت قرمز، مرغ، ماهی، غلات کامل، حبوبات و تخم مرغ برای تقویت سیستم ایمنی در هر سه وعده غذایی سحر، افطار و شام در این ایام نیز توصیه می شود.

شایان ذکر است ؛ به تازگی مطالعاتی در رابطه با اثرات روزه داری بر سلامت انجام شده و نتایج اکثر این مطالعات نشان می دهد که روزه داری در افرادی که کمتر از ۶۵ سال سن دارند و سابقه بیماری زمینه ای خاصی ندارند، می تواند یکی از راهکارهای ارتقا دهنده سطح سلامت باشد.

بر اساس مطالعات جدید، روزه داری اثرات منفی بر سیستم ایمنی نداشته و سبب افزایش احتمال بروز بیماری کرونا نمی شود؛ زیرا ثابت شده که در شرایط روزه داری، سطح ایمنوگلوبین ها که فاکتورهای ایمنی بدن هستند، افزایش می یابد.

بنابراین به شرط اینکه هیچ وعده غذایی شامل افطار، شام و سحر حذف نشود و مواد مغذی و مایعات کافی استفاده شود، نگرانی از نظر تضعیف سیستم ایمنی بدن در ایام روزه‌داری و خطر ابتلا به این بیماری کاهش می‌یابد.

به گفته کارشناسان ؛ وعده سحری مهمترین وعده ای است که فرد روزه دار باید استفاده کند و حذف آن باعث ضعف و کمبود مواد مغذی خواهد شد. توصیه می شود وعده سحری، کم حجم و پرکالری و در کنار آن کم نمک، کم چرب و کم شیرینی باشد؛ زیرا نمک، چربی ها و شیرینی از عوامل تضعیف کننده سیستم ایمنی بدن هستند.

اگر وعده سحری شیرین استفاده شود، ترشح انسولین در بدن افزایش پیدا می کند که می تواند یکی از عوامل احساس گرسنگی زودرس در افراد باشد. برای وعده سحری باید منابع کربوهیدرات ‌های پیچیده و دارای فیبر انتخاب شود که قند خون را به آهستگی افزایش می ‌دهند؛ مانند غلات کامل، حبوبات، سبزی ها و میوه ها که فیبر موجود در آن ها، به حفظ قند خون در محدوده طبیعی در طول روزه داری کمک می ‌کند.

با توجه به اینکه خشکی دهان و کم آبی بدن از عوامل خطر بیماری کرونا هستند، توصیه می شود در وعده سحری، مایعات بیشتری استفاده شود و در کنار آن میوه ها، سالاد، سبزی خوردن، لیموترش یا سبزی هایی که آب میان بافتی بیشتری دارند استفاده شود؛ مثل کاهو، خیار، گوجه فرنگی و در مقابل مصرف نوشابه های گازدار، شربت ها، چای پررنگ و قهوه توصیه نمی شود.

استفاده از سایر مواد غذایی پرفیبر مانند دانه چیا، تخم شربتی، حبوبات، جو دوسر در وعده سحر به دلیل اینکه تامین آب بدن برای مدت طولانی تر و همچنین جلوگیری از یبوست را به همراه دارد، توصیه می شود. مصرف حبوبات که به کاهش گرسنگی نیز کمک می کند توصیه می شود و بهتر است برنج مخلوط با حبوبات مصرف شود.

توصیه می شود در وعده سحری از مصرف هرگونه شیرینی، زولبیا، بامیه و موارد مشابه و غذاهای سرخ شده و چرب پرهیز شود، زیرا علاوه بر اینکه عامل تضعیف سیستم ایمنی است، تشنگی در طول روز را هم بیشتر می کند.

همچنین درباب وعده افطار بهتر است با یک مایع گرم مثل آب گرم، چای کمرنگ یا شیر گرم شروع شود و در کنار آن از یک منبع کربوهیدرات ساده مثل عسل، کشمش، مویز، خرما یا انجیر استفاده شود.

استفاده از غذاهای سبک مثل نان سبوسدار با پنیر و سبزی یا مغزها، شیر برنج، فرنی، انواع سوپ و آش کم چرب و یا انواع سبزی های پخته مثل کدو، کلم و هویج انتخاب های مناسبی برای وعده افطار هستند.

توصیه می شود مصرف مواد قندی و شیرین مثل حلوا، شله زرد، زولبیا و بامیه که دارای مقادیر بالای اسیدهای چرب اشباع و ترانس علاوه بر قند هستند، محدود شود زیرا علاوه بر اینکه عامل دریافت انرژی اضافی است، به تضعیف سیستم ایمنی هم منجر می شود.

نکته آخر اینکه، پس از شام و تا قبل از خواب، مصرف میوه و مایعات کافی برای جبران کم آبی بدن و حفظ سلامت و ایمنی بدن باید درنظر گرفته شود. توصیه شده که بین افطار تا سحر ۸ تا ۱۲ لیوان مایعات که بیشتر آن باید از آب تامین شود استفاده شود و مصرف فراوان سبزی و میوه بین افطار و شام و در فاصله زمانی بین افطار تا سحر به دلیل اینکه منبع خوبی از مواد مغذی تقویت کننده سیستم ایمنی است، باید مورد توجه باشد.

 

لینک کوتاه :

دیدگاه کاربران

تا الان دیدگاهی در رابطه با این مطلب ثبت نشده !

درج دیدگاه





Top
زد وان فیلم دانلود فیلم و سریال با لینک مستقیم فروش گلاب دانلود آهنگ جدید رپ فارسی