پارس‌فارس

در پی انفجار یک معدن ذغال سنگ در شهر طبس در استان خراسان جنوبی دست‌کم ۳۰ نفر جان خود را از دست داده و تعدادی از کارگران هم در داخل معدن گیر افتاده‌اند.

به گفته مقام‌های مسئول ساعت ۲۱ یکشنبه شب به دلیل تصاعد آنی گاز متان در یکی از تونل‌های معدن ذغال سنگ شرکت «معدنجو» در حومه طبس انفجاری رخ داده که به مسدود شدن راه‌های خروجی این معدن انجامیده است.

جواد قناعت استاندار استان خراسان جنوبی در گفتگو با رسانه‌های داخلی ضمن اشاره به اینکه این حادثه در دو بلوک بی و سی این معدن رخ داده تاکید کرد که میزان انتشار گاز متان در این دو دو بلوک بسیار گسترده بوده است. بر اساس اعلام این مقام دولتی نیروهای امداد نجات و توانسته‌اند به بلوک سی دسترسی پیدا کنند که از ۴۷ نفری که در آنجا مشغول کار بوده‌اند ۳۰ نفر جان خود را از دست داده و ۱۷ نفر دیگر هم مصدوم شده‌اند.

رسانه‌ها تصاویری از انتقال پیکر جان باختگان از داخل معدن منتشر کرده‌اند. همچنین مجروحین هم برای مداوا به بیمارستان منتقل شده‌اند.

وضعیت در بلوک بی اما هنوز مشخص نیست و به گفته مقام‌های دولتی میزان انتشار گاز و فشردگی آن بسیار گسترده‌تر از بلوک سی است. استاندار استان خراسان جنوبی صبح روز یکشنبه گفت که در ساعات آتی تکلیف این بلوک مشخص خواهد شد و نیروهای امداد و نجات در تلاش هستند که با تخلیه گاز در این تونل بتوانند به یاری کسانی که در آنجا گرفتار مانده‌اند برسند. این در حالی است که خبرگزاری ایرنا گزارش داده که در زمان وقوع حادثه ۶۹ کارگر در بلوک بی و سی این معدن مشغول به کار بوده‌اند.

در مجموع ۶۹ نفر کارگر در زمان انفجار این معدن در داخل محل حادثه بوده‌اند. در نتیجه احتمالا ۲۲ کارگر دیگر در بلوک بی که وضعیت آن هم بغرنج‌تر است گرفتار مانده‌اند.

با توجه به اینکه انفجار در این تونل‌ها ساعت ۹ شب شنبه رخ داده مشخص نیست بعد از گذشت بیش از ۱۲ ساعت بختی برای زنده پیدا کردن کارگران محبوس در این تونل وجود دارد یا خیر.

بنا بر اعلام مقام‌های دولتی میزان فشردگی و انتشار گاز در این تونل‌ها به اندازه‌ای است که عملیات امداد و نجات را هم با پیچیدگی رو به رو می‌کند و این نیروها باید ابتدا با ایجاد مسیرهایی نسبت به تخلیه گاز اقدام کنند و سپس بتوانند برای کمک به کسانی که در معدن گیر کرده‌اند وارد تونل شوند.

ساعاتی پس از اعلام این خبر مسعود پزشکیان و پیش از سفر به نیویورک به وزیر کشور دستور داد فورا این ماجرا را رسیدگی و شرایط را مورد بررسی قرار دهد. همچنین محمد اتابک وزیر صمت هم برای رسیدگی به موضوع راهی محل حادثه شده است.

آقای اتابک در پیامی ضمن اعلام تسلیت به خانواده جان‌باختگان گفته است که برای رسیدگی و بررسی حادثه راهی طبس شده و اطلاعات تکمیلی بعد از بررسی‌ها اعلام خواهد شد.

By نیما بختیاری

خبرنگار اقتصادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *