پارس‌فارس

امروز اگر از این میدان عبور کنید دیگر اثری از میدان صنعت سابق نمیبینید البته هنوز کارگران در حال تخریب فلکه و جمع اوری جدول و باغچه میدان هستند اقای کاوه حاج علی اکبری، کارشناس ارشد معماری و دکترای برنامه‌ریزی شهری و منطقه‌ای در خصوص سیاست حذف عرصه‌های عمومی شهر به نفع پروژه‌های ترافیکی می‌گوید: میدان صنعت در واقع میدان نیست، بلکه یک فلکه ترافیکی است؛ یعنی هیچ کدام از کارکرد‌های میدان به مفهومی که در برنامه‌ریزی و طراحی شهری نیاز داریم و میدان را بر اساس آن شاخص‌ها تعریف می‌کنیم ندارد و یک کارکرد صرفا ترافیکی دارد.

 

هدی صالحی در تشریح بیشتر موضوع گفت: «وسعت زیاد جزیره این میدان باعث می‌شود سرعت خودروهایی که از بلوار خوردین به سمت بزرگراه شیخ فضل الله جنوب خارج می‌شوند و همچنین خودروهایی که از بزرگراه شیخ فضل الله به سمت شمال و بلوار پاک نژاد و بلوار شهید فرحزادی تردد می کنند، پایین بیاید و از این رو گره ترافیکی ایجاد می شود.» به گفته او چراغ راهنمایی و رانندگی هم در تخلیه بار ترافیک تاثیر ندارد.

اصلاحات میدان صنعت

صالحی با بیان این مطلب عنوان کرد: «در حال حاضر اصلاحات بازوهای میدان، بلوار شهید فرحزادی و بلوار خوردین نیز انجام می‌شود و در فاز نهایی ساماندهی جزیره میدان صورت می‌گیرد و کوچکتر می شود. این به معنی حذف میدان نیست.» آن طور که شهردار منطقه ۲ عنوان کرده: « در حال حاضر به دلیل بسته بودن یک سمت، میدان صنعت کارکرد ندارد و خودروها نمی‌توانند دور آن بچرخند و جزیره کوچکی باقی می ماند. مشاور پروژه پیش بینی کرده که با این طرح حداقل ۲۵ و حداکثر ۴۵ درصد سرعت تخلیه در میدان صنعت بالا می رود. جریان ترافیک در این محور را هم نمی‌توان برای لحظه‌ای قطع کرد و امیدواریم تا پایان سال، این اصلاحات تکمیل شود.»

به گفته صالحی، پیرو اصلاحات صورت گرفته در میدان صنعت، همزمان بلوار شهید پاک نژاد نیز پلازای شهری خواهد شد و متروی میدان صنعت با الگوی متروی میدان فاطمی، پلازا می‌شود. همچنین در امتداد آن نیز یک لاین بلوار شهید پاک نژاد به سمت شمال که در حال حاضر نیز بسته است، با رویکرد پیاده محوری ساماندهی شده و بازگشایی می شود.

مهدی صالحی در گفت وگو با ایسنا، در خصوص ایجاد زیرگذر در میدان صنعت، گفت: مسئله ما ساماندهی میدان صنعت است که در سال ۱۴۰۱ مدل‌های مختلف این ساماندهی را بررسی کرده و نهایتا در یک مدل به جمع‌بندی رسیده و در بودجه ۱۴۰۲ درخواست دریافت اعتبار کردیم که خوشبختانه از سوی شورای شهر پذیرفته شد.

وی با بیان اینکه مسئله ما در ساماندهی ترافیکی میدان صنعت زیرگذر نیست، تصریح کرد: میدان صنعت به تأیید پلیس و بررسی‌های مشاوران ترافیکی، به دلیل اینکه میدان چراغ دار است ترافیک مضاعفی دارد. چرا که در مدل‌های ترافیکی، میدان نباید چراغ داشته باشد و اگر چراغ راهنمایی و رانندگی وجود داشته باشد که دیگر این میدان، میدان نیست.

وی با بیان اینکه میدان شهید تیموری نیز در منطقه ۲ چراغ دار است که آن را در هفته آتی ساماندهی خواهیم کرد، گفت: میدان صنعت نیز به دلیل همین مسئله در ساعات پیک ترافیک با ازدحام شدید خودرو مواجه است، به گونه‌ای که عمدتا شهروندان در چراغ قرمز سمت «خیابان خوردین» بعضاً باید ۴ تا ۵ چراغ صبر کنند تا بتوانند از چهارراه عبور کنند و این در حالیست که مشاوران در بررسی‌ها دریافتند که تنها با اصلاح فرآیندها می توانند تخلیه بار ترافیکی در میدان را سرعت ببخشند.

شهردار منطقه ۲ با بیان اینکه طرحی ناظر بر تسریع تخلیه بار ترافیکی پشت چراغ‌های راهنمایی حول میدان تدوین شده است، اظهار کرد: دوربرگردان بلوار شهید فرحزادی قبل از میدان صنعت بخشی از پروژه روان‌سازی ترافیک میدان صنعت بود که یک ماه پیش آغاز شد، اما باید جزیره میدان کاهش یابد و کوچکتر شود به نحوی که سرعت تخلیه را بهتر کند.

وی با تأکید بر اینکه پیش بینی مشاوران این است که با ایجاد این تغییرات بین ۲۰ تا ۴۰ درصد شاهد کاهش بار ترافیکی میدان صنعت در ساعات پیک خواهیم بود، گفت: حتی اگر بطور متوسط ۲۰ تا ۲۵ درصد شاهد کاهش بار ترافیکی این میدان باشیم اجرای این طرح ضروری است.

صالحی با تاکید بر اینکه بحث ایجاد زیرگذر و روگذر در مطالعات رد شده است، افزود: به واسطه اینکه مترو از زیر میدان صنعت عبور کرده و تاج مترو تا کف گذر فاصله‌اش به حدی است که امکان اجرای زیرگذر وجود ندارد، ایجاد پل نیز از نظر موضوعات اجرایی و به خصوص منظر شهری رد شده است پس در کل می‌توان گفت که بحث ایجاد تقاطع‌های غیر همسطح رد شده و همان تقاطع همسطح ساماندهی خواهد شد.

By شاهین انصافی

خبرنگار اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *