جمعه، ۲۵ آبان ۱۳۹۷
November 16, 2018
  جستجو

سرويس اشتراک ويديو ‎آیا میدانستید با پیوستن به کاربران افتخارى پارس فارس می توانید مطلب منتشر کنید و همه بازديد هايتان را به پول تبديل كنيد ؟

همین الان به ما بپیوندید و کسب درآمدتونو شروع کنید !


مهار کم‌خونی با آشی خوشمزه + دستور تهیه

۲۳ شهریور ۱۳۹۷       ۱۲:۱۲       8009/96506     
 یک محقق و پژوهشگر طب سنتی مصرف نوعی آش محلی را به علت داشتن اسید فولیک و آهن در افزایش خون‌سازی موثر دانست.

 پارس فارس -  بوغدا آشی (آش گندم) یکی از غذا‌های محلی استان زنجان بوده که حاوی انواع ویتامین‌های A ، C ، E ، K ، گروه ویتامین‌های B مانند B۱، B۲، B۳، B۶، B۹ ، کربوهیدرات، سدیم، پتاسیم، آهن، کلسیم، ید، فیبر، منیزیم، منگنز، اسید فولیک، پروتئین، روی (زینک)، اسید آمینه تریپتوفان، پلی‌فنول، زآگزانتین، لوتئین، کلروفیل، گوگرد و اسید چرب امگا ۳ است.

 

برای بررسی خواص بوغدا آشی و اینکه مصرف این آش برای چه افرادی مفید است با حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت‌وگو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

 

مهم‌ترین خواص بوغدا آشی

 

حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی در گفت‌وگو درباره مهم‌ترین خواص بوغدا آشی اظهار کرد: این آش به علت داشتن اسید فولیک و آهن نقشی موثر در افزایش تعداد گلبول‌های قرمز خون و خون‌سازی دارد بنابراین برای مبتلایان به آنِمی (کم‌خونی) و افراد لاغر و ضعیف بسیار مفید است.

 

وی درباره خواص دیگر بوغدا آشی بیان کرد: این آش به علت وجود پروتئین فراوان به عضلانی شدن، تقویت عمومی و افزایش انرژی بدن کمک می‌کند؛ بوغدا آشی به علت داشتن کلروفیل تاثیری چشمگیر در اکسیژن‌رسانی بهتر در خون و بهبود عملکرد هموگلوبین دارد بنابراین تعداد گلبول‌های قرمز خون را افزایش می‌دهد.

 

این محقق و پژوهشگر طب سنتی افزود: بوغدا آشی به علت وجود کلسیم، منیزیم و فسفر استخوان‌ها و دندان‌ها را محکم و از بروز پوکی استخوان و آرتروز در افراد جلوگیری می‌کند؛ این آش سرشار از فیبر است بنابراین نقشی موثر در بهبود عملکرد روده‌ها، هضم بهتر غذا و رفع یبوست دارد.

 

عظمایی تاکید کرد: بوغدا آشی سیستم قلبی و عروقی را تقویت می‌کند؛ این آش به علت داشتن آهن، اسید فولیک و اسید چرب امگا ۳ برای زنان باردار و جنین بسیار مفید است.

 

وی تصریح کرد: بوغدا آشی به علت وجود اسید چرب امگا ۳، ویتامین B۳ (نیاسین) و سایر ویتامین‌ها و املاح معدنی به بهبود عملکرد مغز و تقویت حافظه کمک و از ابتلای افراد به آلزایمر پیشگیری می‌کند.

 

این محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: بوغدا آشی به علت داشتن ویتامین‌های A ، C ، E ، پلی‌فنول و زآگزانتین خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد بنابراین سیستم ایمنی بدن را تقویت و بدن را در برابر بیماری‌های مختلف به ویژه انواع سرطان‌ها محافظت می‌کند.

 

عظمایی یادآوری کرد: بوغدا آشی تاثیری چشمگیر در پاکسازی کبد، شادابی و طراوت پوست و مو، تقویت بینایی، درمان بیماری‌های تنفسی و افرایش قدرت باروری در افراد دارد.

 

 

مواد لازم برای تهیه بوغدا آشی (۶ تا هفت نفر)

 

اسفناج یا برگ چغندر یک و نیم کیلوگرم

 

گندم ۲۰۰ گرم

 

حبوبات (نخود، لوبیا و عدس) مجموعاً ۴۰۰ گرم

 

پیاز سه عدد

 

آب به مقدار لازم

 

روغن کنجد به مقدار لازم

 

نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم

 

پیاز، نعناع و سیر داغ برای تزئین به مقدار لازم

 

آرد گندم یک قاشق مرباخوری

طرز تهیه بوغدا آشی

 

- حبوبات و گندم را جداگانه از قبل خیس کنید و بگذارید تا به خوبی بپزند.

 

- پیاز‌ها را خُرد کنید و با روغن تفت دهید.

 

 - زردچوبه را به پیاز‌های تفت داده شده اضافه کنید.

 

 - حبوبات و گندم پخته شده را به سایر مواد بیفزایید.

 

- مقداری آب به حبوبات و گندم پخته شده اضافه و صبر کنید تا مواد بجوشد.

 

- اسفناج یا برگ چغندر خُرد شده را به سایر مواد بیفزایید و بگذارید تا بپزد.

 

- نمک و فلفل سیاه را به مواد اضافه کنید.

 

- آرد گندم را با روغن کمی تفت دهید سپس آن را به آش بیفزایید و مواد را به خوبی هم بزنید.

 

- آش را داخل ظرف بکشید و روی آن را با پیاز، نعناع و سیر داغ تزئین کنید..

 

باشگاه خبرنگاران

لینک کوتاه :

دیدگاه کاربران

بهزاد شیرمردی
  • ۱۳۹۷/۶/۲۳
  • ۱۸:۰۵


سلام دادا از این پارس فارس تا حال کسب درآمد کردی؟

بهزاد شیرمردی
  • ۱۳۹۷/۶/۲۳
  • ۱۸:۰۵


سلام دادا از این پارس فارس تا حال کسب درآمد کردی؟

  • ۱۳۹۷/۷/۱
  • ۱۱:۴۴


بله من تا الان 2 میلیون کسب کردم

درج دیدگاه





Top