پنجشنبه، ۲۴ آبان ۱۳۹۷
November 15, 2018
  جستجو

سرويس اشتراک ويديو ‎آیا میدانستید با پیوستن به کاربران افتخارى پارس فارس می توانید مطلب منتشر کنید و همه بازديد هايتان را به پول تبديل كنيد ؟

همین الان به ما بپیوندید و کسب درآمدتونو شروع کنید !


اولین سوپراسپرت ساخت هند}

 

DC آوانتی که نام خود را از مدل آوانتی شرکت آمریکایی استودبیکر الهام گرفته است، برای اولین بار در نمایشگاه بین‌المللی خودروی دهلی نو رونمایی شد و سپس در سال ۲۰۱۵ در بازار خودروی هندوستان عرضه شد.

 

شرکت هندی DC Design در سال ۱۹۹۳ با هدف تولید مدل‌های مفهومی، پروتوتایپ و شخصی‌سازی خودروهای دیگر برندها، در بمبئی تأسیس شد. اولین محصول مستقل و تجاری این شرکت، DC آوانتی؛ یک خودروی اسپرت موتورمیانی است که طراحی، مهندسی و ساخت آن، تماما در هندوستان انجام شده است.

طراحی بدنه و ظاهر؛ سردرگم، شلوغ و ناهماهنگ

 

آیا واقعاً در نگاه اول DC آوانتی یک سوپراسپرت موتورمیانی جذاب است؟ از جواب ساده و کوتاه «بله» یا «خیر» پرهیز می‌کنیم و فقط به توصیف ظاهر آن می‌پردازیم. نمای عقب این خودرو مانند انعکاس جلوپنجره و نمای جلوی یک خودرو دیگر است، طراحی جلوی آن شلخته است و با‌توجه به ارتفاع DC آوانتی، بیشتر باید به بررسی یک شاسی‌بلند پرداخت تا یک خودروی کوپه‌ی اسپرت. با این‌حال این خودروی هندی، اگرچه از یک دریچه‌ی متفاوت و در عرض زمان کوتاه، در مأموریت «جلب توجه» موفق بوده است.

پکیج آپشن کیت بدنه‌ی آیرودینامیک شامل باله‌ی عقب که با وجود ترکیب رنگ سیاه و نارنجی، همانند بوگاتی ویرون سوپراسپرت شده است، شاید در نگاه اول و البته از فاصله‌ی دور جذاب به‌نظر برسد، ولی بدون شک بعد از چندثانیه به‌جای سلفی گرفتن، از کنار آن رد خواهیم شد. با این تفاسیر، آیا DC آوانتی خودروی زیبایی است؟

طراحی کابین و فضای داخلی؛ ادامه‌ی داستان طراحی بدنه


کابین و طراحی فضای داخلی تا جایی که با کابین هاچبک‌های کره‌ای دهه‌ی ۱۹۹۰ مشکلی نداشته باشید، آزاردهنده نیست. کیفیت متریال و ساخت کابین به‌خصوص دستگیره‌های درها اصلاً مناسب نیست. گویا کابین از بی‌کیفیت‌ترین پلاستیک جهان، در کنار فرمان نازک و دراز و دسته‌ دنده‌ی عجیب و دراز که به جعبه‌دنده‌ی رنو متصل بوده، ساخته شده است. صندلی‌ها با روکش چرم پلاستیکی و دوخت‌های رنگی تزئین شده‌اند. سیستم اطلاعاتی و سرگرمی افترمارکت به همراه پنل فرمان دیجیتال در روبروی راننده قرار گرفته‌اند. اما فایده‌ی وجود پنل دیجیتال بدون امکان تغییر رنگ و طرح‌های آن چیست؟ سؤالی که جواب آن فقط در اختیار تیم مهندسی DC دیزاین است.

بزرگ‌ترین مشکل کابین آوانتی، فضای ناکافی سر است. یک فرد بالغ با قد کمتر از ۱۸۰ سانتی‌متر، باید سایش ممتدد موها با سقف را تحمل کند. احتمالا، افرادی با قد بالای ۱۸۰ سانتی‌متر برای رانندگی با آوانتی، باید با موهای خود خداحافظی کنند یا حداقل قبلاً این‌کار را نجام دهند. این خودروی هندی با داشتن ارتفاع ۱۷۰ میلی‌متر (فقط ۳۰ میلی‌متر از شاسی‌بلندجگوار E-Pace کمتر) و ارتفاع کلی سقف تا زمین ۱۲۰۰ میلی‌متر (۳۰ میلی‌متر بیشتر از سوپراسپرت لامبورگینی هوراکان) خیلی سخت در کلاس کوپه‌ی اسپرت قرار می‌گیرد.

البته دید راننده بسیار کافی و مناسب است. نکته‌ی دیگر، فقدان آینه‌ی دید به عقب است که با توجه به وجود کاورهای موتور، در این قسمت آوانتی حس یک سوپراسپرت واقعی را تداعی می‌کند.

پیشرانه و قوای فنی؛ قلب هاچ‌بک فرانسوی در سوپراسپرت هندی

همانطور که مشخص است، خبری از پیشرانه‌ی ۱۶ سیلندر W شکل نیست و به‌منظور کاهش هزینه‌ها، باید به پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوشارژ رنو بسنده کرد. در واقع همان پیشرانه‌ی نسل گذشته‌ی رنو مگان RS با دو قدرت ۲۵۰ و ۳۱۰ اسب بخار در آوانتی یافت می‌شود. نسخه‌ی ۳۱۰ اسب بخاری به همراه پدال‌های تعویض دنده‌ی پشت فرمان ارائه می‌شود. آوانتی با پیشرانه‌ی ۲۵۰ اسب بخاری با حداکثر سرعت محدود شده‌ی ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت، در زمان ۶ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. این سرعت با توجه به ترافیک سنگین هند و البته نبود کیسه‌ی هوا در آوانتی، کاملاً کافی به‌نظر می‌رسد. با توجه به ظاهر و طراحی این خودرو، صدای آن بسیار ناامید کننده است و فقط صوت توربوشارژر در پشت سر راننده جلب توجه می‌کند.
شاسی آوانتی از جنس فولاد بوده که با وجود پنل‌های فیبرکربن، وزن این خودرو به ۱۵۸۰ کیلوگرم رسیده است. این وزن را با ارتفاع زیاد آوانتی در نظر بگیرید تا به مناسب بودن این خودرو برای جاده‌های هندوستان پی ببرید. به لطف ارتفاع زیاد، آوانتی در جاده‌های ناهموار و نامناسب هند اگرچه با سرعت پایین، حرکت می‌کند. به عنوان مثال اصلاً نمی‌توان با لامبورگینی هوراکان پا‌به‌پای سوپراسپرت هندی در جاده‌های این کشور رانندگی کرد. شاید با تعویض تایرهای پیرلی و رینگ‌های ۲۰ اینچی با تایرهای گودیر رانگلر، بتوان با آوانتی در رالی داکار هم شرکت کرد.

کیفیت سواری و فرمان‌پذیری؛ غیرقابل پیش‌بینی


به‌طور کلی کیفیت تعویض‌دنده‌ها و رانندگی در پیچ‌های ملایم مناسب است. در واقع آوانتی عملکردی مشابه هاچ‌بک‌های پرقدرت دارد ولی بازخورد فرمان آن اصلاً در حد خودروهای اروپایی نیست. به‌خصوص در پیچ‌های تند و سریع، تکان‌های بدنه‌ غیرقابل پیش‌بینی است. با رانندگی کوتاه با این مدل، به سادگی می‌توان به هدف اصلی ساخت آن پی برد. آوانتی یک خودروی نسبتاً پرقدرت با قیمت مناسب و ظاهر متفاوت است. در حقیقت این خودرو به منظور استفاده‌ی داخلی و افتخار مردمان هندوستان ساخته شده است.

قیمت؛ سوپراسپرت اقتصادی

DC آوانتی در بازار هند با قیمتی نزدیک به ۳۷ لاخ (حدود ۵۶ هزار دلار) عرضه می‌شود. البته با وجود آپشن‌هایی مانند چادر سفارشی (۳۹۵ دلار)، رنگ‌های سفارشی کابین (۱۴۴۲ دلار)، رنگ مات بدنه (۴۵۷۵ دلار)، رسیدن قیمت نهایی یکی مدل فول آپشن به ۷۰ هزار دلار نیز ممکن است.

تا به‌امروز، نزدیک به ۳۵۰ دستگاه DC آوانتی در هند به فروش رفته است و مقامات این شرکت، در حال بررسی احتمال صادرات این مدل به برخی کشورهای مشخص هستند. شاید با برطرف کردن مشکلات طراحی و کیفیت ساخت، این مدل در بازار اروپا مشتری پیدا کند؛ در غیر اینصورت DC آوانتی در کشورهای در حال توسعه شانس موفقیت بیشتری خواهد داشت.

کلام آخر


DC Avnati محصول جاه‌طلبی و تلاش یک تیم هندی جهت ساخت یک سوپراسپرت موتورمیانی است. مشخصه‌های بسیاری در این خودرو یافت می‌شود که قرار دادن آن در کلاس سوپراسپرت‌ها واقعاً یه جرم محسوب می‌شود. با این‌حال با توجه به وضعیت بازار خودرو داخلی هند، آوانتی به عنوان یک سوپراسپرت وطنی مورد قبول واقع شده است، اما بدون تعارف باید گفت که این خودرو در بازار جهانی هیچ حرفی برای گفتن نخواهد داشت.



نگاهی عمیق به DC آوانتی؛

اولین سوپراسپرت ساخت هند

۲۱ بهمن ۱۳۹۶       ۱۹:۵۶       28/55801        ۸۷ بازدید
  DC آوانتی، کوپه‌ی اسپرت ساخت هندوستان است که با طراحی ابرخودرو، قوای فنی اسپرت، ارتفاع متناسب و کیفیت سواری هاچ‌بک ارائه می‌کند.  

 

DC آوانتی که نام خود را از مدل آوانتی شرکت آمریکایی استودبیکر الهام گرفته است، برای اولین بار در نمایشگاه بین‌المللی خودروی دهلی نو رونمایی شد و سپس در سال ۲۰۱۵ در بازار خودروی هندوستان عرضه شد.

 

شرکت هندی DC Design در سال ۱۹۹۳ با هدف تولید مدل‌های مفهومی، پروتوتایپ و شخصی‌سازی خودروهای دیگر برندها، در بمبئی تأسیس شد. اولین محصول مستقل و تجاری این شرکت، DC آوانتی؛ یک خودروی اسپرت موتورمیانی است که طراحی، مهندسی و ساخت آن، تماما در هندوستان انجام شده است.

طراحی بدنه و ظاهر؛ سردرگم، شلوغ و ناهماهنگ

 

آیا واقعاً در نگاه اول DC آوانتی یک سوپراسپرت موتورمیانی جذاب است؟ از جواب ساده و کوتاه «بله» یا «خیر» پرهیز می‌کنیم و فقط به توصیف ظاهر آن می‌پردازیم. نمای عقب این خودرو مانند انعکاس جلوپنجره و نمای جلوی یک خودرو دیگر است، طراحی جلوی آن شلخته است و با‌توجه به ارتفاع DC آوانتی، بیشتر باید به بررسی یک شاسی‌بلند پرداخت تا یک خودروی کوپه‌ی اسپرت. با این‌حال این خودروی هندی، اگرچه از یک دریچه‌ی متفاوت و در عرض زمان کوتاه، در مأموریت «جلب توجه» موفق بوده است.

پکیج آپشن کیت بدنه‌ی آیرودینامیک شامل باله‌ی عقب که با وجود ترکیب رنگ سیاه و نارنجی، همانند بوگاتی ویرون سوپراسپرت شده است، شاید در نگاه اول و البته از فاصله‌ی دور جذاب به‌نظر برسد، ولی بدون شک بعد از چندثانیه به‌جای سلفی گرفتن، از کنار آن رد خواهیم شد. با این تفاسیر، آیا DC آوانتی خودروی زیبایی است؟

طراحی کابین و فضای داخلی؛ ادامه‌ی داستان طراحی بدنه


کابین و طراحی فضای داخلی تا جایی که با کابین هاچبک‌های کره‌ای دهه‌ی ۱۹۹۰ مشکلی نداشته باشید، آزاردهنده نیست. کیفیت متریال و ساخت کابین به‌خصوص دستگیره‌های درها اصلاً مناسب نیست. گویا کابین از بی‌کیفیت‌ترین پلاستیک جهان، در کنار فرمان نازک و دراز و دسته‌ دنده‌ی عجیب و دراز که به جعبه‌دنده‌ی رنو متصل بوده، ساخته شده است. صندلی‌ها با روکش چرم پلاستیکی و دوخت‌های رنگی تزئین شده‌اند. سیستم اطلاعاتی و سرگرمی افترمارکت به همراه پنل فرمان دیجیتال در روبروی راننده قرار گرفته‌اند. اما فایده‌ی وجود پنل دیجیتال بدون امکان تغییر رنگ و طرح‌های آن چیست؟ سؤالی که جواب آن فقط در اختیار تیم مهندسی DC دیزاین است.

بزرگ‌ترین مشکل کابین آوانتی، فضای ناکافی سر است. یک فرد بالغ با قد کمتر از ۱۸۰ سانتی‌متر، باید سایش ممتدد موها با سقف را تحمل کند. احتمالا، افرادی با قد بالای ۱۸۰ سانتی‌متر برای رانندگی با آوانتی، باید با موهای خود خداحافظی کنند یا حداقل قبلاً این‌کار را نجام دهند. این خودروی هندی با داشتن ارتفاع ۱۷۰ میلی‌متر (فقط ۳۰ میلی‌متر از شاسی‌بلندجگوار E-Pace کمتر) و ارتفاع کلی سقف تا زمین ۱۲۰۰ میلی‌متر (۳۰ میلی‌متر بیشتر از سوپراسپرت لامبورگینی هوراکان) خیلی سخت در کلاس کوپه‌ی اسپرت قرار می‌گیرد.

البته دید راننده بسیار کافی و مناسب است. نکته‌ی دیگر، فقدان آینه‌ی دید به عقب است که با توجه به وجود کاورهای موتور، در این قسمت آوانتی حس یک سوپراسپرت واقعی را تداعی می‌کند.

پیشرانه و قوای فنی؛ قلب هاچ‌بک فرانسوی در سوپراسپرت هندی

همانطور که مشخص است، خبری از پیشرانه‌ی ۱۶ سیلندر W شکل نیست و به‌منظور کاهش هزینه‌ها، باید به پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوشارژ رنو بسنده کرد. در واقع همان پیشرانه‌ی نسل گذشته‌ی رنو مگان RS با دو قدرت ۲۵۰ و ۳۱۰ اسب بخار در آوانتی یافت می‌شود. نسخه‌ی ۳۱۰ اسب بخاری به همراه پدال‌های تعویض دنده‌ی پشت فرمان ارائه می‌شود. آوانتی با پیشرانه‌ی ۲۵۰ اسب بخاری با حداکثر سرعت محدود شده‌ی ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت، در زمان ۶ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. این سرعت با توجه به ترافیک سنگین هند و البته نبود کیسه‌ی هوا در آوانتی، کاملاً کافی به‌نظر می‌رسد. با توجه به ظاهر و طراحی این خودرو، صدای آن بسیار ناامید کننده است و فقط صوت توربوشارژر در پشت سر راننده جلب توجه می‌کند.
شاسی آوانتی از جنس فولاد بوده که با وجود پنل‌های فیبرکربن، وزن این خودرو به ۱۵۸۰ کیلوگرم رسیده است. این وزن را با ارتفاع زیاد آوانتی در نظر بگیرید تا به مناسب بودن این خودرو برای جاده‌های هندوستان پی ببرید. به لطف ارتفاع زیاد، آوانتی در جاده‌های ناهموار و نامناسب هند اگرچه با سرعت پایین، حرکت می‌کند. به عنوان مثال اصلاً نمی‌توان با لامبورگینی هوراکان پا‌به‌پای سوپراسپرت هندی در جاده‌های این کشور رانندگی کرد. شاید با تعویض تایرهای پیرلی و رینگ‌های ۲۰ اینچی با تایرهای گودیر رانگلر، بتوان با آوانتی در رالی داکار هم شرکت کرد.

کیفیت سواری و فرمان‌پذیری؛ غیرقابل پیش‌بینی


به‌طور کلی کیفیت تعویض‌دنده‌ها و رانندگی در پیچ‌های ملایم مناسب است. در واقع آوانتی عملکردی مشابه هاچ‌بک‌های پرقدرت دارد ولی بازخورد فرمان آن اصلاً در حد خودروهای اروپایی نیست. به‌خصوص در پیچ‌های تند و سریع، تکان‌های بدنه‌ غیرقابل پیش‌بینی است. با رانندگی کوتاه با این مدل، به سادگی می‌توان به هدف اصلی ساخت آن پی برد. آوانتی یک خودروی نسبتاً پرقدرت با قیمت مناسب و ظاهر متفاوت است. در حقیقت این خودرو به منظور استفاده‌ی داخلی و افتخار مردمان هندوستان ساخته شده است.

قیمت؛ سوپراسپرت اقتصادی

DC آوانتی در بازار هند با قیمتی نزدیک به ۳۷ لاخ (حدود ۵۶ هزار دلار) عرضه می‌شود. البته با وجود آپشن‌هایی مانند چادر سفارشی (۳۹۵ دلار)، رنگ‌های سفارشی کابین (۱۴۴۲ دلار)، رنگ مات بدنه (۴۵۷۵ دلار)، رسیدن قیمت نهایی یکی مدل فول آپشن به ۷۰ هزار دلار نیز ممکن است.

تا به‌امروز، نزدیک به ۳۵۰ دستگاه DC آوانتی در هند به فروش رفته است و مقامات این شرکت، در حال بررسی احتمال صادرات این مدل به برخی کشورهای مشخص هستند. شاید با برطرف کردن مشکلات طراحی و کیفیت ساخت، این مدل در بازار اروپا مشتری پیدا کند؛ در غیر اینصورت DC آوانتی در کشورهای در حال توسعه شانس موفقیت بیشتری خواهد داشت.

کلام آخر


DC Avnati محصول جاه‌طلبی و تلاش یک تیم هندی جهت ساخت یک سوپراسپرت موتورمیانی است. مشخصه‌های بسیاری در این خودرو یافت می‌شود که قرار دادن آن در کلاس سوپراسپرت‌ها واقعاً یه جرم محسوب می‌شود. با این‌حال با توجه به وضعیت بازار خودرو داخلی هند، آوانتی به عنوان یک سوپراسپرت وطنی مورد قبول واقع شده است، اما بدون تعارف باید گفت که این خودرو در بازار جهانی هیچ حرفی برای گفتن نخواهد داشت.

لینک کوتاه :

دیدگاه کاربران

تا الان دیدگاهی در رابطه با این مطلب ثبت نشده !

درج دیدگاه





Top