دوشنبه، ۲۹ آبان ۱۳۹۶
November 20, 2017
  جستجو


آخرین اخبار
‎آیا میدانستید با پیوستن به کاربران افتخارى پارس فارس می توانید مطلب منتشر کنید و همه بازديد هايتان را به پول تبديل كنيد ؟

همین الان به ما بپیوندید و کسب درآمدتونو شروع کنید !


۲۹ فروردین ۱۳۹۳       ۱۴:۵۲       2/316     

توليد ملي را نابود نكنيم، تدبير كنيم

 توليد ملي را نابود نكنيم، تدبير كنيم
ابوالفضل چمندی
 
نيم قرن گذشته جهان با دغدغه اي بنام "مصرف بي رويه ي انرژي" و "سلامت محيط زيست" روبرو شده است كه نه تنها كره ي زمين را تهديد مي كند بلكه سلامت انسانها را نيز تهديد مي كند و مشكلات روحي و جسمي فراواني را براي بشر به ارمغان آورده است.
از طرفي مصرف انرژي جزء لاينفك پيشرفت و توسعه است اما همين توسعه يافتگي در حوزه ي علمي تاحدودي به كاهش تاثيرات منفي سوختن انرژي  كمك نموده است.
آلاينده هاي حاصل از كارخانه ها، نيروگاهها و سوخت خودروها و آلاينده هاي آبي يكي از مهمترين مشكلاتي است كه در كشورهاي توسعه يافته با تدابير خاصي كنترل و جبران مي شود اما اين موضوع در كشور ما با بحراني بنام "بي تفاوتي اجتماعي" روبرو شده است كه مسئولان نيز در مغناطيسش قرار مي گيرند.
يكي از همين معظلات كه خوشبختانه با حساسيت مسئولان محيط زيست كنوني روبرو شده، كيفيت بنزين و گازوئيلي است كه توسط خودروهاي داخلي مصرف مي شود.
با استناد به گفته هاي مسئولان محيط زيست يكي از مهمترين عوامل آلودگي شهرها رشد قارچ گونه ي خودروها و پايين بودن كيفيت سوخت مصرفي آنها مي باشد.
در نيم قرن گذشته جهان با دغدغه اي بنام "مصرف بي رويه ي انرژي" و "سلامت محيط زيست" روبرو شده است كه نه تنها كره ي زمين را تهديد مي كند بلكه سلامت انسانها را نيز تهديدر معرض خطر قرار داده است .
از طرفي مصرف انرژي جزء لاينفك پيشرفت و توسعه است اما همين توسعه يافتگي در حوزه ي علمي تاحدودي به كاهش تاثيرات منفي سوختن انرژي  كمك نموده است.
آلاينده هاي حاصل از كارخانه ها، نيروگاهها، سوخت خودروها و آلاينده هاي آبي يكي از مهمترين مشكلاتي است كه در كشورهاي توسعه يافته با تدابير خاصي كنترل و جبران مي شود اما اين موضوع در كشور ما با بحراني بنام "بي تفاوتي اجتماعي" روبرو شده است كه مسئولان نيز در مغناطيسش قرار مي گيرند.
يكي از همين معظلات كه خوشبختانه با حساسيت مسئولان محيط زيست روبرو شده، كيفيت بنزين و گازوئيلي است كه توسط خودروهاي داخلي مصرف مي شود.
با استناد به گفته ي مسئولان محيط زيست يكي از مهمترين عوامل آلودگي شهرها رشد قارچ گونه ي خودروها و پايين بودن كيفيت سوخت مصرفي آنها مي باشد.
زوج و فرد كردن يكي از راه حلهايي است كه همزمان با افزايش خدمات عمومي در شهرها در دستور كار مسئولان قرار گرفت اما خانم ابتكار رياست جديد سازمان محيط زيست طي مصاحبه هاي مفصلي، كيفيت سوخت داخل را بعنوان معظل اصلي آلودگي شهرها معرفي كرد.
تذكرات معاون رياست محترم جمهور و ابراز نگراني ايشان بعنوان حافظ محيط زيست در مورد پايين بودن كيفيت بنزين داخل بسيار جاي تقدير دارد اما واكنش صورت گرفته توسط مسئولان وزارت نفت جاي شگفتي و تامل دارد.
وزير نفت در جلسه ي كميسيون صنايع و معادن عنوان كرد اگر ذره اي در خصوص سلامت بنزين داخل ترديد كنيم از ان استفاده نمي كنيم و در جاي ديگر سخني با مضمون "عدم خريد" بنزين داخلي را مطرح نمودند.
اين تصميمات در حالي اتخاذ مي شود كه جمهوري اسلامي بعنوان يكي از بزرگترين ذخاير نفتي و گازي جهان تا چند سال گذشته يكي از بزرگترين وارد كنندگان بنزين محسوب مي شد اما به لطف تحريم هاي غرب، مسئولان وقت بر آن شدند كه بجاي "ناشكري از داشتن نعمت نفت خام" خودمان بنزين توليد كنيم.
تصميم براي توليد بنزين داخل، انقلابي در حوزه ي فعاليت هاي نفتي و سرمايه گذاري آن ايجاد كرد بگونه اي كه تا حدود زيادي از واردات بنزين خلاص شديم و صرفه جويي ارزي  براي دولت بوجود آمد.
عدم نظارت صحيح سبب شد كه توليد كنندگان بنزين داخلي، محصولي با كيفيت پايين و مغاير بااستانداردهاي بين المللي توليد كنند كه نتيجه ي آن بالارفتن سطح آلاينده ها در هواي شهرها بود.
شگفتي از سخنان وزير محترم نفت به اين علت است كه چرا بجاي "واردات بنزين" و "نخريدن بنزين داخل" به فكر بالا بردن كيفيت توليد داخل نيستيم؟
هزينه ي بهسازي و بهبود كيفيت پالايشگاههاي داخل و حتي بنزين پتروشيمي ها - كه در توانايي متخصصين و مهندسين داخلي مي گنجد - و خودكفايي در اين زمينه بسيار پايين تر و عاقلانه تراز واردات بنزين از كشورهاي همجوار يا اروپا مي باشد.
دولت مي تواند با تدبير مناسبي ميلياردها دلار صرفه جويي ارزي داشته باشد و بعلاوه بجاي تعطيل كردن واحدهاي توليدي داخل و بيكاري نيروي انساني موجود در اين واحدها با بالابردن كيفيت بنزين و رفع مشكلات زيست محيطي اش اشتغال زايي بسيار زيادي را براي كشور به ارمغان آورد.
ما مي توانيم با ايجاد "ميني پالايشگاهها" در نوار مرزي كشور، بنزيني با كيفيتي بالا و كمتر ازppm  50 و حتي كمتر ازppm 5 ناخالصي توليد و بعنوان صادركننده عمده در دنيا شناخته شويم.
اين طرح مي تواند از خام فروشي ميلياردها دلار ميعانات گازي كه تاچندسال گذشته بدليل عدم توانايي فني آنها را مي سوزانديم يا به قيميت بسيار پايين به ساير كشورها مي فروختيم جلوگيري نمايد و نيروي انساني بسيار زيادي را كه در نوار مرزي با مشكل بيكاري روبرو هستند تا اندازه اي صاحب كار نماييم.
اهتمام دولت به اين طرح مي تواند استعداد جوانان تحصيلكرده ي ما و اراده ي سرمايه گذاران داخلي را براي ايجاد پالايشگاه در كشورهاي ثانويه برانگيخته نمايد تا از اين طريق تحريم هاي احتمالي را نيز بي اثر  نماييم، اقدامي كه عربستان صعودي در آن پيشرو بوده و ارزآوري فراواني را براي خود به ارمغان آورده است.
به هر حال دولت نبايد با وابسته كردن اقلام حياتي كشور به غرب، براي خودش پاشنه ي آشيل درست كند و از دولت آقاي روحاني، بنابه شعارشان تدبير و تدبير و تدبير انتظار مي رود تا اميد در جامعه و نسل جوان كشور كه از  مهمترين منابع داخلي بشمار مي روند بيش از پيش ايجاد گردد.
زوج و فرد كردن يكي از راه حلهايي است كه همزمان با افزايش خدمات عمومي در شهرها در دستور كار مسئولان قرار گرفت اما خانم ابتكار رياست جديد سازمان محيط زيست طي مصاحبه هاي مفصلي، كيفيت سوخت داخل را بعنوان معظل اصلي آلودگي شهرها معرفي كرد.
تذكرات معاون رياست محترم جمهور و ابراز نگراني ايشان بعنوان حافظ محيط زيست در مورد پايين بودن كيفيت بنزين داخل بسيار جاي تقدير دارد اما واكنش صورت گرفته توسط مسئولان وزارت نفت جاي شگفتي و تامل دارد.
وزير نفت در جلسه ي كميسيون صنايع و معادن عنوان كرد اگر ذره اي در خصوص سلامت بنزين داخل ترديد كنيم از ان استفاده نمي كنيم و در جاي ديگر "عدم خريد" بنزين داخلي را مطرح نمودند.
اين تصميمات در حالي اتخاذ مي شود كه جمهوري اسلامي بعنوان يكي از بزرگترين ذخاير نفتي و گازي جهان تا چند سال گذشته يكي از بزرگترين وارد كنندگان بنزين محسوب مي شد اما به لطف تحريم هاي غرب، مسئولان وقت بر آن شدند كه بجاي "ناشكري از داشتن نعمت نفت خام" خودمان بنزين توليد كنيم.
تصميم براي توليد بنزين داخل، انقلابي در حوزه ي فعاليت هاي نفتي و سرمايه گذاري براي فراوري نفت خام ايجاد كرد بگونه اي كه تا حدود فراواني از واردات بنزين خلاص شديم و صرفه جويي ارزي  براي دولت بوجود آمد.
عدم نظارت صحيح سبب شد كه توليد كنندگان بنزين داخلي، محصولي با كيفيت پايين و مغاير بااستانداردهاي بين المللي توليد كنند و آلاينده هاي بسيار زيادي را براي كشور به ارمغان آورند.
شگفتي از سخنان وزير محترم نفت به اين علت است كه چرا بجاي "واردات بنزين" و "نخريدن بنزين داخل" به فكر بالا بردن كيفيت توليد داخل نيستيم؟
هزينه ي بهسازي و بهبود كيفيت پالايشگاههاي داخل و حتي بنزين پتروشيمي ها  كه در توانايي متخصصين و مهندسين داخلي وجود دارد و خودكفايي در اين زمينه بسيار پايين تر و عاقلانه تراز واردات بنزين از كشورهاي همجوار يا اروپا مي باشد.
دولت مي تواند با تدبير مناسبي ميلياردها دلار صرفه جويي ارزي داشته باشد و بعلاوه بجاي تعطيل كردن واحدهاي توليدي داخل و بيكاري نيروي انساني موجود در اين واحدها با بالابردن كيفيت بنزين و رفع مشكلات زيست محيطي اش اشتغال زايي بسيار زيادي را براي كشور به ارمغان آورد.
ما مي توانيم با ايجاد "ميني پالايشگاهها" در نوار مرزي كشور، بنزيني با كيفيتي بالا و كمتر ازppm  50 و حتي كمتر ازppm 5 ناخالصي توليد و بعنوان صادركننده عمده در دنيا شناخته شويم.
اين طرح مي تواند از خام فروشي ميلياردها دلار ميعانات گازي كه تاچندسال گذشته بدليل عدم توانايي فني آنها را مي سوزانديم يا به قيميت بسيار پايين به ساير كشورها مي فروختيم جلوگيري نمايد و نيروي انساني بسيار زيادي را كه در نوار مرزي با مشكل بيكاري روبرو هستند تا اندازه اي صاحب كار نماييم.
اهتمام دولت به اين طرح مي تواند استعداد جوانان تحصيلكرده ي ما و اراده ي سرمايه گذاران داخلي را براي ايجاد پالايشگاه در كشورهاي ثانويه برانگيخته نمايد تا از اين طريق تحريم هاي احتمالي را نيز بي اثر  نماييم، اقدامي كه عربستان صعودي در آن پيشرو بوده و ارزآوري فراواني را براي خود به ارمغان آورده است.
به هر حال دولت نبايد با وابسته كردن اقلام حياتي كشور به غرب، براي خودش پاشنه ي آشيل درست كند و از دولت آقاي روحاني، بنابه شعارشان تدبير و تدبير و تدبير انتظار مي رود تا اميد در جامعه و نسل جوان كشور كه از  مهمترين منابع داخلي بشمار مي روند بيش از پيش ايجاد گردد.
لینک کوتاه :

دیدگاه کاربران

تا الان دیدگاهی در رابطه با این مطلب ثبت نشده !

درج دیدگاه





Top