پنجشنبه، ۲ آذر ۱۳۹۶
November 23, 2017
  جستجو


آخرین اخبار
‎آیا میدانستید با پیوستن به کاربران افتخارى پارس فارس می توانید مطلب منتشر کنید و همه بازديد هايتان را به پول تبديل كنيد ؟

همین الان به ما بپیوندید و کسب درآمدتونو شروع کنید !


۲۸ فروردین ۱۳۹۳       ۱۷:۰۱       2/171     

بازنگری در هزینه‌کرد بودجه مصوب 93 تامین اجتماعی

بازنگری در هزینه‌کرد بودجه مصوب 93 تامین اجتماعی

خبررسانی پارس: مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی از بازنگری در نحوه هزینه‌کرد بودجه مصوب سازمان تامین اجتماعی در سال جاری خبر داد و اظهار کرد: این امر لازم به نظر می‌رسد تا بتوان با در نظر گرفتن برخی برنامه‌های راهبردی، اجرای سیاست‌های ابلاغی سلامت را از امسال شروع کنیم. دکتر سید تقی نوربخش در گردهمایی تبیین سیاست‌های کلان سلامت ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، با اشاره به فرصت‌هایی که در دولت تدبیر و امید برای نظام سلامت ایجاد شده است، اظهار کرد: برای نخستین بار است که سلامت به دغدغه مسئولان تبدیل شده و جزو برنامه‌های نخست دولت قرار گرفته است. وی افزود: در همین راستا پوشش بیمه همگانی در دستورکار قرار گرفته است و برای اجرای آن بودجه سازمان سلامت ایران حدود 66 درصد در سال جاری رشد پیدا کرد تا بتواند بیمه پایه درمان را برای همه مردم ایجاد کند. مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به رشد بی سابقه تخصیص منابع برای این سازمان نیز اظهار کرد: در اواخر سال گذشته حدود 1800 میلیارد تومان برای تامین تجهیزات پزشکی و همچنین جبران کسری‌ها و بدهی برای بیمه سلامت توسط دولت پرداخت شد و همه اینها نشانگر اهمیتی است که دولت برای بخش درمان قائل شده است و با تجهیز منابع و اصلاح ساختارها به دنبال ارتقای سلامت هستیم. نوربخش ادامه داد: از سوی دیگر همسویی به وجود آمده میان وزارت بهداشت، وزارت تعاون، سازمان‌های بیمه گر، سازمان نظام پزشکی، انجمن‌های علمی و سایر سازمان‌های مردم ‌نهاد بی سابقه بوده است. ما همواره شاهد چالش‌های غیر کارشناسی میان دستگاه‌های مختلف بودیم اما اکنون همسویی برنامه‌ای در میان نهادهای مختلف بسیار چشمگیر است و نمونه بارز آن تشکیل جلسات شورای عالی بیمه است. وی با بیان اینکه شورای عالی بیمه گاهی تا یک سال جلسه‌ای تشکیل نمی‌داد، اظهار کرد: این در حالی است که طی شش ماه گذشته، حداقل پنج مرتبه تشکیل جلسه داده است و این مهم فرصت بسیار مهمی را در اختیار دست اندرکاران نظام سلامت قرار داده تا بتواند گامی موثر برای ارتقای سلامت مردم بردارد. مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به تلاش برای طرح‌ریزی برنامه‌های سازمان تامین اجتماعی بر اساس هدفگذاری موجود در برنامه‌های توسعه اظهار کرد: سعی کردیم استفاده از منابع و ساختارسازی بر اساس کار کارشناسی انجام شود، البته در این میان نگاه ما به سیاست‌های کلی سلامت است که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد. نوربخش ادامه داد: سیاست‌های کلی سلامت جامع و کامل هستند و مجموعه دغدغه‌هایی که طی سالها برای همه دلسوزان و کارشناسان امر سلامت مطرح بود را در بر می‌گیرد. وی ضمن قدردانی از مقام معظم رهبری برای ابلاغ سیاست‌های کلی سلامت اظهار کرد: همت دولت و جامعه پزشکی نیز بر این است که دغدغه‌های درمانی مردم را بر مبنای این هدفگذاری‌ها کاهش دهد. به گزارش ایسنا ، مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه سیاست‌های کلی سلامت بعد از انجام بیش از دو سال کار کارشناسی و طی مراحل قانونی از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد، گفت: این سیاست‌ها ارجح بر تمام قوانین است و الزام قانونی است به همین خاطر در سازمان تامین اجتماعی کارگروهی تشکیل دادیم تا ضمن گفتمان‌سازی و تدوین آیین نامه‌های اجرایی برای تحقق این سیاست‌ها تلاش کرده و ارزیابی و نظارت بر حسن اجرای آن را نیز در دستور کار داشته باشد. نوربخش در ادامه به تبیین مباحث و نکات مندرج در سیاست‌های کلی سلامت پرداخت و با اشاره به بند اول این سیاست‌ها اظهار کرد: پزشک جان، مال و ناموس بیمار را در اختیار دارد و قطعا باید مبانی اخلاقی مستحکمی در کار پزشکی حاکم باشد. به همین خاطر لازم است رعایت مسائل اخلاقی در آموزش دانشجویان پزشکی به طور جدی لحاظ شود. قطعا اگر این اصل مخدوش شود کار عالم ترین پزشکان هم بی فایده خواهد بود. وی بر ضرورت ایجاد اعتماد میان بیمار و پزشک تاکید کرد و گفت: اگر این اتفاق بیفتد قطعا روند درمان بیمار نیز سریعتر طی خواهد شد. مقام معظم رهبری در بند نخست سیاست‌های کلی سلامت نیز به رعایت اخلاق و آداب حرفه‌ای در پزشکی تاکید دارند. مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به بند دوم سیاست‌های کلی سلامت نیز اظهار کرد: در این بند به مباحثی همچون مقدم شدن پیشگیری بر درمان، کاهش مخاطرات تهدید کننده سلامت و تهیه پیوست سلامت برای طرح‌های کلان توسعه‌ای اشاره شده است. متاسفانه پس از ورود به سازمان تامین اجتماعی متوجه شدم که بخش بهداشت حرفه‌ای سازمان غیرفعال شده است. همچنین هنوز درنیافته‌ام چرا موسسه عالی پژوهش تعطیل شده است. البته احتمال دارد بخش بهداشت حرفه‌ای در سال جاری به صورت کارآمدتر فعال شود. وی افزود: باید سیاستگذاری در بخش آموزش و پژوهش به طور جدی دنبال شده و پرسنل تامین اجتماعی روزآمد شوند. نوربخش ضمن تاکید به حداقل رساندن مخاطرات و آلودگی‌های تهدید کننده سلامت اظهار کرد: البته مسئولیت مستقیم این امر به عهده ما نیست اما می‌توانیم در آن مشارکت کنیم. مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه این سازمان تولید کننده 12 درصد درمان کشور است، اظهار کرد: ما دارای پتانسیل‌های قوی برای ارتقای جایگاه علمی و درمان کشور در منطقه هستیم و باید با برنامه‌ریزی و هدفگذاری صحیح و مشارکت تمامی نهادهای مربوط برای دستیابی به این مهم تلاش کنیم. وی با اشاره به بند سوم سیاست‌های کلی سلامت اظهار کرد: معمولا این گونه تصور می‌شود که ما تنها مسئول سلامت جسمانی مردم هستیم در حالی که تامین سلامت روحی تک تک افراد جامعه از اهمیت بالایی برخوردار است و باید برای ارتقای جسمی و روانی بیماران بکوشیم. نوربخش در ادامه با اشاره به بند چهارم سیاست‌های کلی سلامت که بر ضرورت تقویت زیرساخت‌های مورد نیاز برای تولید فراورده‌ها و مواد اولیه دارویی، واکسن، محصولات زیستی و تجهیزات پزشکی تاکید دارد اظهار کرد: 40 درصد تولید دارو و 70 درصد تولید مواد اولیه دارویی بر عهده سازمان تامین اجتماعی است. یکی از هدف گذاری‌های شستا نیز باید اهتمام برای تولید دارو و مواد اولیه دارویی باشد. مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به بند پنجم سیاست‌های کلی سلامت، اظهار کرد: متاسفانه یکی از صدمات نظام سلامت تجویز بی‌رویه دارو و ایجاد تقاضاهای القایی از سوی پزشکان است. شاهد هستیم که برخی افراد به اندازه یک داروخانه در منزل خود دارو نگه می‌دارند. در حالی که این موضوع از آن جهت که دارو یک سرمایه ملی است حائز اهمیت است. وی تاکید کرد: ایجاد تقاضای القایی از سوی پزشک صورت می گیرد و معمولا باعث ایجاد یک فرهنگ در میان بیماران می‌شود که ناشی از فعل و انفعالات پزشکی است. به عنوان مثال پزشک است که این فرهنگ را ایجاد می‌کند که حتما باید برای تشخیص بیماری MRI نوشت بنابراین این اقدام به یک مطالبه مهم بیمار هم تبدیل می‌شود و او تصور می‌کند باید برای تشخیص همه بیماری‌هایش MRI انجام دهد. نوربخش ادامه داد: ما در استان تهران به اندازه کل کشور کانادا دستگاه MRI داریم، زیرا پزشک قبل از اینکه بیمارش را معاینه کند پشت میزش MRI می‌نویسد. باید برای اقدامات اینچنینی یک سطح بندی مناسب در نظر گرفته شود. مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به بند هفتم سیاست‌های کلی سلامت اظهار کرد: تولیت سیاستگذاری در نظام سلامت به وزارت بهداشت واگذار شده است و این وزارتخانه موظف است تا سازوکاری را ایجاد کند تا مردم به امکانات درمانی دسترسی عادلانه داشته باشند که این مهم از طریق نظام ارجاع امکانپذیر است. وی با بیان اینکه نمی‌توان هم خریدار خدمت بود و هم ارائه کننده و ناظر بر آن، اظهار کرد: در این بند از سیاست‌های ابلاغی وظایف دستگاه‌های مختلف از یک دیگر تفکیک شده است و وزارت بهداشت به عنوان متولی درمان امر سیاست‌گذاری را در این حوزه بر عهده دارد. نوربخش افزود: مدیریت منابع سلامت نیز از طریق نظام بیمه‌ها باید انجام شود که این بهترین روش موجود برای توزیع منابع است. همانطور که این اتفاق در خصوص افزایش قیمت داروها افتاد و 600 میلیارد تومانی که وزارت بهداشت طی این شش ماه در اختیار بیمه‌ها قرار داده بود برای جبران افزایش قیمت‌ها به بیماران داده شد. همچنین باید گفت مرجع مدیریت منابع شورای عالی بیمه است و سرانه، تعرفه و منابع تعیین می‌شود. مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به بند نهم سیاست‌های کلی سلامت مبنی بر توسعه کمی و کیفی بیمه‌های بهداشتی و درمانی اظهار کرد: برای استقرار پوشش همگانی حدود 3000 میلیارد تومان در بودجه بیمه سلامت لحاظ شده است. در حال حاضر سازمان تامین اجتماعی نیز نزدیک به 13 میلیون بیمه شده دارد و می‌تواند میزان پوشش بیمه خود را افزایش دهد. وی درباره ضرورت اصلاح برخی قوانین مربوط به بیمه‌های تکمیلی گفت: برخی قوانین مربوط به بیمه‌های تکمیلی مربوط به سال 73 است برای مثال موردی چون کاشت حلزون و تعویض مفصل زانو تا سال گذشته جزو خدمات بیمه تکمیلی بود و جزو نیازهای پایه درمان محسوب نمی‌شد. این موارد باید اصلاح شود. نوربخش با اشاره به پرداخت 60 تا 70 درصدی هزینه‌های درمان از سوی خود مردم گفت: قطعا میزان پرداخت از جیب مردم باید کاهش یابد. پیش‌بینی شده است برای هر 10 درصد کاهش پرداخت هزینه از جیب مردم در حوزه درمان باید 6000 میلیارد تومان اعتبار تخصیص پیدا کند که قطعا امر مشکلی است اما می‌توان با اقدامات دیگری نظیر اصلاح ساختار‌ها،‌ کاهش تقاضاهای القایی و تقویت زیرساخت‌های موجود به کاهش این میزان از پرداخت‌های مردم کمک کرد. وی همچنین درباره بند 12 سیاست‌های کلی سلامت که مباحثی درباره طب سنتی را مورد تاکید قرار داده است اظهار کرد: ابوعلی سینا پایه گذار طب سنتی در دنیا بوده است و پایگاه اصلی طب سنتی در ایران قرار دارد. نباید اجازه دهیم این طب فراموش شود. هنوز هم بخشی از داروهای ما از طریق طب سنتی تولید می‌شوند البته سازمان تامین اجتماعی نیز شرکتی دارد که در بخش صنعتی سهم بزرگی از تولید گیاهان دارویی را در کشور بر عهده گرفته است. مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه نباید اجازه داد که همه عطاری‌ها مجاز باشند هر داروی طب سنتی را به فروش برسانند اظهار کرد: این داروها نیز دزها و دستورالعمل‌های مشخصی دارند و باید تجویز و توزیع آنها با نظارت‌های لازم انجام شود تا آسیبی به سلامت مردم نرسد. وی در پایان با اشاره به بند 14 سیاست‌های کلی سلامت بر تاکید بر رسیدن ایران به جایگاه اول در منطقه آسیای جنوب غربی در حوزه پزشکی و درمان اظهار کرد: در ابتدا باید این گفتمان سازی صورت پذیرد و سپس برنامه‌های راهبردی طی کارهای کارشناسی لازم تدوین شود و سپس برای مجموعه‌های زیربط ابلاغ گردد. نوربخش از بازنگری در هزینه‌کرد بودجه مصوب سازمان تامین اجتماعی در سال جاری خبر داد و اظهار کرد: این امر لازم به نظر می‌رسد تا بتوان با در نظر گرفتن برخی برنامه‌های راهبردی اجرای سیاست‌های ابلاغی سلامت را از امسال شروع کنیم.  

متن سیاستهای کلی سلامت

  متن سیاستهای کلی سلامت که از سوی مقام معظم رهبری به رؤسای قوای سه گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ شده، به شرح زیر است:   1- ارائه خدمات آموزشی، پژوهشی، بهداشتی، درمانی و توانبخشی سلامت مبتنی بر اصول و ارزش‌های انسانی- ‌اسلامی و نهادینه سازی آن در جامعه.   1-1- ارتقاء نظام انتخاب، ارزشیابی و تعلیم و تربیت اساتید و دانشجویان و مدیران و تحول در محیط‌های علمی و دانشگاهی متناسب با ارزش‌های اسلامی، اخلاق پزشکی و آداب حرفه‌ای.   2-1- آگاه‌سازی مردم از حقوق و مسؤولیت‌های اجتماعی خود و استفاده از ظرفیت محیط‌های ارائه مراقبت‌های سلامت برای رشد معنویت و اخلاق اسلامی در جامعه.   2- تحقق رویکرد سلامت همه جانبه و انسان سالم در همه قوانین، سیاست‌های اجرایی و مقررات با رعایت:   1-2- اولویت پیشگیری بر درمان.   2-2- روزآمد نمودن برنامه‌های بهداشتی و درمانی.   3-2- کاهش مخاطرات و آلودگی‌های تهدید کننده سلامت مبتنی بر شواهد معتبر علمی.   4-2- تهیه پیوست سلامت برای طرح‌های کلان توسعه‌ای.   5-2- ارتقاء شاخص‌های سلامت برای دستیابی به جایگاه اول در منطقه آسیای جنوب غربی.   6-2- اصلاح و تکمیل نظام‌های پایش، نظارت و ارزیابی برای صیانت قانونمند از حقوق مردم و بیماران و اجرای صحیح سیاست‌های کلی.   3- ارتقاء سلامت روانی جامعه با ترویج سبک زندگی اسلامی - ایرانی، تحکیم بنیان خانواده، رفع موانع تنش آفرین در زندگی فردی و اجتماعی، ترویج آموزش‌های اخلاقی و معنوی و ارتقاء شاخص‌های سلامت روانی.   4 - ایجاد و تقویت زیرساخت‌های مورد نیاز برای تولید فرآورده‌ها و مواد اولیه دارویی، واکسن، محصولات زیستی و ملزومات و تجهیزات پزشکی دارای کیفیت و استاندارد بین‌المللی.   5 - ساماندهی تقاضا و ممانعت از تقاضای القائی و اجازه تجویز صرفاً بر اساس نظام سطح‌بندی و راهنماهای بالینی، طرح ژنریک و نظام دارویی ملی کشور و سیاست‌گذاری و نظارت کارآمد بر تولید، مصرف و واردات دارو، واکسن، محصولات زیستی و تجهیزات پزشکی با هدف حمایت از تولید داخلی و توسعه صادرات.   6- تأمین امنیت غذایی و بهره‌مندی عادلانه آحاد مردم از سبد غذایی سالم، مطلوب و کافی، آب و هوای پاک، امکانات ورزشی همگانی و فرآورده‌های بهداشتی ایمن همراه با رعایت استانداردهای ملی و معیارهای منطقه‌ای و جهانی.   7- تفکیک وظایف تولیت، تأمین مالی و تدارک خدمات در حوزه سلامت با هدف پاسخگویی، تحقق عدالت و ارائه خدمات درمانی مطلوب به مردم به شرح ذیل:   1-7- تولیت نظام سلامت شامل سیاست‌گذاری‌های اجرایی، برنامه ریزی‌های راهبردی، ارزشیابی و نظارت توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.   2-7- مدیریت منابع سلامت از طریق نظام بیمه با محوریت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همکاری سایر مراکز و نهادها.   3-7- تدارک خدمات توسط ارائه کنندگان خدمت در بخش‌های دولتی، عمومی و خصوصی.   4-7- هماهنگی و ساماندهی امور فوق مطابق ساز و کاری است که قانون تعیین خواهد کرد.   8- افزایش و بهبود کیفیت و ایمنی خدمات و مراقبت‌های جامع و یکپارچه سلامت با محوریت عدالت و تأکید بر پاسخگویی، اطلاع رسانی شفاف، اثربخشی، کارآیی و بهره‌وری در قالب شبکه بهداشتی و درمانی منطبق برنظام سطح بندی و ارجاع از طریق:   1-8- ترویج تصمیم‌گیری و اقدام مبتنی بر یافته‌های متقن و علمی در مراقبت‌های سلامت، آموزش و خدمات با تدوین استانداردها و راهنماها، ارزیابی فناوری‌های سلامت، استقرار نظام سطح‌بندی با اولویت خدمات ارتقاء سلامت و پیشگیری و ادغام آن‌ها در نظام آموزش علوم پزشکی.   2 -8 - افزایش کیفیت و ایمنی خدمات و مراقبت‌های سلامت با استقرار و ترویج نظام حاکمیت بالینی و تعیین استانداردها.   3-8- تدوین برنامه جامع مراقبتی، حمایتی برای جانبازان و جامعه معلولان کشور با هدف ارتقاء سلامت و توانمندسازی آنان.   9- توسعه کمی و کیفی بیمه‌های بهداشتی و درمانی با هدف:   1-9- همگانی ساختن بیمه پایه درمان.   2-9- پوشش کامل نیازهای پایه درمان توسط بیمه‌ها برای آحاد جامعه و کاهش سهم مردم از هزینه های درمان تا آنجا که بیمار جز رنج بیماری، دغدغه و رنج دیگری نداشته باشد.   3-9- ارائه خدمات فراتر از بیمه پایه توسط بیمه تکمیلی در چارچوب دستورالعمل‌های قانونی و شفاف به گونه‌ای که کیفیت ارائه خدمات پایه درمانی همواره از مطلوبیت لازم برخوردار باشد.   4-9- تعیین بسته خدمات جامع بهداشتی و درمانی در سطح بیمه‌های پایه و تکمیلی توسط وزارت بهداشت و درمان و خرید آنها توسط نظام بیمه‌ای و نظارت مؤثر تولیت بر اجرای دقیق بسته‌ها با حذف اقدامات زاید و هزینه‌های غیرضروری در چرخه معاینه، تشخیص بیماری تا درمان.   5-9- تقویت بازار رقابتی برای ارائه خدمات بیمه درمانی.   6-9- تدوین تعرفه خدمات و مراقبت‌های سلامت مبتنی بر شواهد و بر اساس ارزش افزوده با حق فنی واقعی یکسان برای بخش دولتی و غیردولتی.   7-9- اصلاح نظام پرداخت مبتنی بر کیفیت عملکرد، افزایش کارآیی، ایجاد درآمد عادلانه و ترغیب انگیزه‌های مثبت ارائه کنندگان خدمات و توجه خاص به فعالیت‌های ارتقاء سلامت و پیشگیری در مناطق محروم.   10- تأمین منابع مالی پایدار در بخش سلامت با تأکید بر:   1-10- شفاف سازی قانونمند درآمدها، هزینه‌ها و فعالیت‌ها.   2-10- افزایش سهم سلامت، متناسب با ارتقاء کیفیت در ارائه خدمات بهداشتی و درمانی، از تولید ناخالص داخلی و بودجه عمومی دولت به نحوی که بالاتر از میانگین کشورهای منطقه باشد و اهداف سند چشم‌انداز تحقق یابد.   3-10- وضع عوارض بر محصولات و مواد و خدمات زیان‌آور سلامت.   4-10- پرداخت یارانه به بخش سلامت و هدفمندسازی یارانه‌های بهداشت و درمان با هدف تأمین عدالت و ارتقاء سلامت بویژه در مناطق غیربرخوردار و کمک اختصاصی به اقشار نیازمند و دهک‌های پایین درآمدی.   11- افزایش آگاهی، مسؤولیت پذیری، توانمندی و مشارکت ساختارمند و فعالانه فرد، خانواده و جامعه در تأمین، حفظ و ارتقاء سلامت با استفاده از ظرفیت نهادها و سازمان‌های فرهنگی، آموزشی و رسانه‌ای کشور تحت نظارت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.   12- بازشناسی، تبیین، ترویج، توسعه و نهادینه نمودن طب سنتی ایران.   1-12- ترویج کشت گیاهان دارویی تحت نظر وزارت جهاد کشاورزی و حمایت از توسعه نوآوری‌های علمی و فنی در تولید و عرضه فرآورده‌های دارویی سنتی تحت نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.   2-12- استاندارد سازی و روزآمد کردن روش‌های تشخیصی و درمانی طب سنتی و فرآورده‌های مرتبط با آن.   3-12- تبادل تجربیات با سایر کشورها در زمینه طب سنتی.   4-12- نظارت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر ارائه خدمات طب سنتی و داروهای گیاهی.   5-12- برقراری تعامل و تبادل منطقی میان طب سنتی و طب نوین برای هم‌افزایی تجربیات و روش‌های درمانی.   6-12- اصلاح سبک زندگی در عرصه تغذیه.   13- توسعه کیفی و کمی نظام آموزش علوم پزشکی به صورت هدفمند، سلامت محور، مبتنی بر نیازهای جامعه، پاسخگو و عادلانه و با تربیت نیروی انسانی کارآمد، متعهد به اخلاق اسلامی حرفه‌ای و دارای مهارت و شایستگی‌های متناسب با نیازهای مناطق مختلف کشور.   14- تحول راهبردی پژوهش علوم پزشکی با رویکرد نظام نوآوری و برنامه ریزی برای دستیابی به مرجعیت علمی در علوم، فنون و ارائه خدمات پزشکی و تبدیل ایران به قطب پزشکی منطقه آسیای جنوب غربی و جهان اسلام.
لینک کوتاه :

دیدگاه کاربران

تا الان دیدگاهی در رابطه با این مطلب ثبت نشده !

درج دیدگاه





Top