یکشنبه، ۳۱ شهریور ۱۳۹۸
September 22, 2019
  جستجو

سرويس اشتراک ويديو ‎آیا میدانستید با پیوستن به کاربران افتخارى پارس فارس می توانید مطلب منتشر کنید و همه بازديد هايتان را به پول تبديل كنيد ؟

همین الان به ما بپیوندید و کسب درآمدتونو شروع کنید !


اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال/ بازار ICT ؛ سرگردان میان بهره بانکی بالا و قوانین دست‌وپاگیر

۲۱ فروردین ۱۳۹۶       ۱۵:۵۲       0/16436     
رییس کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای گفت: اندازه بازار ICT در ایران باید چهار برابر اندازه کنونی باشد که با گسترش این بازار می‌توان آمار اشتغال را افزایش داد.

محمدرضا کریمی در گفت‌وگو با پارس فارس با اشاره به بازار ارتباطات و فناوری اطلاعات در ایران گفت: با توجه به تعداد بالای فارغ‌التحصیلان در رشته‌های این حوزه و همچنین امکان گسترش این بازار در سطح منطقه می‌توان انتظار اشتغالزایی از این حوزه را داشت اما برای رسیدن به این هدف باید اندازه آن بزرگتر شود تا افراد بیشتری بتوانند در این بازار سهیم باشند.

وی در همین رابطه افزود: در کشورهای مختلف صنعت IT و ICT نسبت به صنایع سنتی سودآوری بیشتری دارد. در بعضی کشورهای غربی سود این صنعت بین ۱۵ تا ۱۸ درصد است، در حالی که بهره بانکی بین ۳ تا ۵ درصد است.

رئیس کمیسیون اینترنت نصر با انتقاد از بهره بالای بانکی در ایران ادامه داد: با توجه به بالا بودن نرخ سود بانکی و کنترل قیمت خدمات اینترنتی، سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در این حوزه دچار تردید شده‌اند و با توجه به امکان تحصیل سود بیشتر در صنایع دیگر را ترجیح می‌دهند. در صورتی که باید با ایجاد شرایط برای دستیابی به سود مناسب، بخش خصوصی را برای سرمایه گذاری بیشتر در حوزه ICT ترغیب کرد.

کریمی با اشاره به برجام و فرصت‌های پس از آن گفت: با توجه به پتانسیل به وجود آمده پس از برجام باید همکاری خود را با کشورهای دارای تکنولوژی گسترش دهیم و کشور را از مصرف مطلق دور کنیم تا بتوانیم با استفاده از ارائه خدمات فنی و پشتیبانی سهم خود در منطقه گسترش دهیم.

رئیس کمیسیون اینترنت نصر با تاکید بر اینکه قوانین دست و پاگیر مربوط به این حوزه باید تصحیح شوند، ادامه داد: یکی از مشکلات بخش خصوصی متغیر بودن و تعدد قوانین است که سازمان تنظیم مقررات ارتباطات در جهت مقررات زدایی گامهای نخست را برداشته است و باید در جهت ایجاد ثبات در قوانین و حمایت از سرمایه گذاری های انجام شده اقدامات لازم صورت پذیرد. همچنین باید به سمت تصحیح بعضی قوانین پیش رود و بازار این حوزه را از انحصار دور کند.

وی با بیان اینکه قیمت‌گذاری در شرایط رقابتی باید توسط بازار انجام شود، گفت: قیمت‌گذاری باید به وسیله رقابت شرکت‌های مختلف و تمایل بازار و تنوع سرویس شکل بگیرد. در صورتی که اکنون قیمت‌گذاری توسط دولت انجام می‌شود. تنها کاری که دولت باید در این زمینه انجام دهد، دور کردن بازار از انحصار و جلوگیری از حذف شرکت‌ها و زیرفروشی است.

لینک کوتاه :

دیدگاه کاربران

تا الان دیدگاهی در رابطه با این مطلب ثبت نشده !

درج دیدگاه



همچنین ببینید

اشتراک گذاری



Top