یکشنبه، ۱ اردیبهشت ۱۳۹۸
April 21, 2019

نخستین سیاره فراخورشیدی به اندازه زمین را کشف شد

۲۷ فروردین ۱۳۹۸       ۰۹:۳۷       8009/114998
ماهواره نقشه‌بردار فراخورشیدی گذران ناسا موفق به کشف سیاره فراخورشیدی به اندازه زمین شد.

پارس فارس -  ماهواره نقشه‌بردار فراخورشیدی گذران (تس)، نخستین سیاره فراخورشیدی به اندازه زمین را کشف کرد.

براساس گزارش «ام‌آی‌تی نیوز»، این سیاره به نام « HD 21749c» کوچک‌ترین دنیای خارج از منظومه شمسی است که تس آن را شناسایی کرده است.

این مطالعه به سرپرستی تیم ستاره‌شناسی «موسسه فناوری ماساچوست»انجام شد و دریافت که این سیاره به دور ستاره‌ « HD 21749» می‌چرخد؛ این ستاره در فاصله 52 سال نوری از زمین قرار دارد و همچنین میزبان سیاره دیگری به نام « HD 21749b» نیز هست.

گفتنی است؛ سیاره تازه کشف‌شده شبیه به تخته سنگی است که غیرقابل حیات بوده و تنها 7.8 روز یکبار به دور ستاره خود می چرخد. سیاره HD 21749c در مداری از این ستاره قرار دارد که دمای سطح آن به 800 درجه فارنهایت می‌رسد.

طبق این گزارش، «تس» یک تلسکوپ فضایی ساخت ناسا است که در روز ۱۹ آوریل سال ۲۰۱۸ به فضا پرتاب شد. این تلسکوپ در فضا به جستجو و کشف سیاره‌های فراخورشیدی می‌پردازد و تاکنون این فضاپیما موفق به کشف 20 هزار سیاره دیگر در فضای فراخورشیدی شده است.

منبع: فارس